Mi az a SAD?

Ez egyfajta depresszió, amely minden évben ugyanabban az időben jelentkezik, általában késő ősszel vagy kora télen, amikor a napok rövidülésével kevesebb a napfény. Vannak, akik tavasszal vagy nyár elején kapják meg, de ez nem olyan gyakori.

Mik a tünetek?

A nap nagy részében fáradtnak, lomhának és rosszkedvűnek érezheti magát. Néha hetekig is eltarthat. Nehezére esik elaludni, koncentrálni vagy élvezni kedvenc tevékenységeit. Lehetséges, hogy túl sokat eszel és hízol is.

Mi okozza a SAD-t?

Az orvosok úgy vélik, hogy az év bizonyos időszakaiban a kevesebb napfény hatására a szervezet megváltoztatja bizonyos kulcsfontosságú agyi vegyszerek előállítását és felhasználását. Előfordulhat, hogy a kevesebb nappali óra megemeli a melatoninszintet és csökkenti a szerotonin szintjét, két olyan anyag, amely segít megőrizni az alvást és a hangulatot.

Ki kap szomorúságot?

Minél távolabb van az Egyenlítőtől, annál valószínűbb, hogy SAD-ban szenved. Például körülbelül hétszer nagyobb eséllyel kapja meg, ha New Hampshire-ben él, mint Floridában. Bárkinél előfordulhat ez az állapot, de azoknál az embereknél, akiknek családja vagy személyes kórtörténete depresszióban szenved, gyakrabban fordul elő, és tüneteik gyakran rosszabbak. A nők pedig négyszer többet kapnak, mint a férfiak.

Honnan tudod, hogy ez van-e?

Tájékoztassa kezelőorvosát a tüneteiről. Megkérdezik a családtörténetét, és ellenőrizni fogják, hogy van-e más olyan állapota, amely hasonló problémákat okozhat. Például az alacsony energiaszint vírus, pajzsmirigy-problémák vagy alacsony vércukorszint jele lehet. Az alváshiány, a súlygyarapodás és a rossz közérzet hormonproblémák és egyéb, a szezonális változásokkal nem összefüggő dolgok tünetei lehetnek.

Kezelés: gyógyszeres kezelés

Orvosa javasolhat egy antidepresszáns gyógyszert, amelyet szelektív szerotonin-újrafelvétel-gátlónak (SSRI) neveznek. Ezek a tabletták segítenek több szerotonint tartani az agyban, ami javíthatja a hangulatot és az alvást. Kérdezzen a kockázatokról és a mellékhatásokról, amelyek magukban foglalhatják a szájszárazságot, hányingert, alvási problémákat, szédülést, fejfájást és szexuális problémákat. Előfordulhat, hogy különböző SSRI-ket vagy más antidepresszánsokat kell kipróbálnia, hogy megtalálja az Ön számára legmegfelelőbbet.

Kezelés: Fényterápia

Speciális lámpákkal pótolhatja a téli hónapokban hiányzó napot. Ezek a világítódobozok körülbelül 20-szor több fényt biztosítanak, mint a hagyományos beltéri világítás, és kiszűrik az UV-sugarakat, amelyek károsíthatják a bőrt. Télen mindössze 20-60 percet tölteni minden reggel ezen lámpák egyike előtt, segíthet enyhíteni a tüneteket.

Kezelés: Talk terápia/ Beszélgetés

A terapeuta segíthet azonosítani azokat a negatív gondolkodási mintákat, amelyek lehangolódnak. Az egyik megközelítés, a kognitív viselkedésterápia, megpróbálja ezeket a gondolatokat boldogabbakkal helyettesíteni, valamint olyan tevékenységekkel, amelyek lekötnek és örömet okoznak. Ez segíthet elterelni a figyelmét a téli hónapok homályáról.

Kezelés: D-vitamin

A kutatások vegyes eredményeket mutatnak arra vonatkozóan, hogy ennek a vitaminnak a szedése segíthet-e a SAD-ban. Az emberek télen általában kevesebb D-vitamint tartalmaznak a vérükben, de az orvosok még nem tudják, hogy ez okozza-e a SAD-t. Néhány tanulmány kimutatta, hogy a D-vitamin-kiegészítők javítják az emberek közérzetét, mások azonban azt mutatják, hogy nincs hatása.

Tartsa a SAD-ot  a fény-ben

Vannak dolgok, amelyeket egyedül is megtehet a tünetek kezelésére. Lépj kapcsolatba és tölts időt szeretteiddel, akik megértik az állapotodat. Gyakorlat! Nagyon fel tudja emelni a hangulatát. Csináld kint a napsütésben, hogy még több haszonnal járj. Fogyasszon kiegyensúlyozott étrendet zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonákból és gyümölcsökből, és kerülje a cukrot és az „egyszerű szénhidrátokat”, például a fehér kenyeret. Aludjon rendszeres ütemterv szerint, hogy egyenletes legyen a hangulata, és maximalizálja a nappali fényben töltött idejét.

SAD tavasszal vagy nyáron

Ha szezonális affektív zavart kap a napsütéses évszakokban, a tünetek eltérnek a téli változattól. Lehet, hogy izgatott és szorongó, valamint depressziós lehet. Ahelyett, hogy megkívánna bizonyos ételeket, elveszítheti étvágyát. Ez fogyáshoz vezethet, ahelyett, hogy hozzáadna néhány kilót, mint ahogy azt néha a téli SAD esetében teszi.

Mikor kell orvoshoz fordulni

A legtöbb ember időnként lehangolódik. De ha napokig vagy hetekig megkapja a bluest, egyértelmű ok nélkül, akkor ideje lehet időpontot kérni. Orvosa segíthet Önnek és szeretteinek megérteni állapotát, hogy elkezdhesse kezelni és kezelni azt. Feltétlenül azonnal tájékoztassa kezelőorvosát, ha depressziója önkárosító gondolatokhoz vezet.

Olvassa el ezt is: