A magány nem egyszerűen az egyedüllétről szól – vannak, akik egyedül boldogok.

És nem az a lényeg, hogy hány embert ismersz, vagy milyen gyakran látod őket, vagy van egy rossz nap, amikor nem érzed magad kapcsolatban másokkal.

A lényeg, hogy erős kapcsolataink legyenek. Azok, akik ezt teszik, általában boldogabbak, egészségesebbek és produktívabbak. Azok, akik nem, elszigeteltnek, félreértettnek és depressziósnak érezhetik magukat és  magányosnak.

Fizikai testünket is megterheljük .  De lépéseket tehet ennek leküzdésére.

Immunrendszer

Ha sokáig magányos vagy, ez megnehezítheti szervezetednek a betegség elleni küzdelmet.

Ennek részben az lehet az oka, hogy a magány beindítja a tested által termelt hormonok egy részét, amikor stresszes vagy. És ez tompíthatja az immunrendszered működését is. Sok más dolog is befolyásolja, hogy a szervezet mennyire védekezik.

Vérnyomás

Ha magányosság – különösen, ha 4 évig vagy tovább tart –, a vérnyomásunk nagyobb valószínűséggel emelkedik.

A tudósok, akik ezt a hatást tanulmányozzák, nem tudják bizonyítani, hogy a magány a hibás. De azt találták, hogy a növekedést nem más dolgok okozzák, mint például az életkor, az étrend vagy a családi háttér, hanem a magányosság.

Gyakorlat

Az aktív életmód segít megőrizni testi és lelki egészségét.

Ha magányos vagy, nagyobb valószínűséggel csökkented vagy abbahagyod majd az edzést is. Lassan bezárkózól. Ne tedd ezt! Maradj  benne a játékban.

Sétálj egy barátoddal, menj el edzőterembe, játssz egy asztaliteniszt-játékot a szomszédban – a haverokkal való aktív tevékenység egy módja annak, hogy olyan kapcsolatokat kezdj el vagy bővíts, amelyektől jobban érzezzük magukat. Törekedj  legalább heti 2,5 óra ilyen jellegű tevékenységre. Mozdulj ki minnél töbször.

Mentális élesség

Az életkor előrehaladtával a problémák megoldására vagy a dolgokra való emlékezésre való képességét valószínűleg befolyásolja, ha magányosnak érzzük magunkat, és nagyobb esélye lehet egy olyan agyi betegségnek, mint az Alzheimer-kór.

Ne felejds el, hogy sok minden befolyásolja ezeket a kockázatokat, és a kutatások nem bizonyítják, hogy a magány okozza ezeket a feltételeket, de minden életkorban bölcs dolog megtalálni a módját, hogy kapcsolatba lépj másokkal.

Dohányzás

Valószínűbb, hogy rágyújtasz, ha magányos vagy. De ez a szokás tetőtől talpig rossz neked.

A dohányzás összefügg a cukorbetegséggel, a szívbetegségekkel és a tüdőbetegségekkel, és szinte minden szervét érinti a szervezetben. Vannak, akik stresszes állapotban cigarettáért nyúlnak.

Még akkor is megéri, leszokni a dohányzásról, ha egynél több próbálkozásra van szükség ahhoz, hogy megszabadulj a szokástól. Tars ki!

Rossz szív egészség

Minél magányosabb voltál életed során, annál valószínűbb, hogy olyan állapotaid vannak, amelyek hatással vannak a szíved egészségére: például elhízás, magas vérnyomás és rossz koleszterinszint.

És a magányos nők nagyobb valószínűséggel kapnak szívkoszorúér-betegséget.

Miért? Sok oka lehet – például, ha dohányzik, depressziós vagy, ha magányos vagy, vagy ha nem mozogsz.

Depresszió

A testedre és az elmédre is hatással van.

Ha magányos vagy, rosszul érezheted magad az életedben, és depresszióba eshetsz.

A depressziós vagy, akkor pedig elszigetelődő szokásod lehet, így még rosszabbul kezded érezni majd magad.

Ha súlyosak vagy két hétnél tovább tartanak tüneteid – beleértve a levertséget vagy reménytelenséget, az általában élvezett dolgok iránti kevésbé érdeklődhetsz,mert alacsony az energiaszinted, alvásproblémákat vagy étvágyváltozásokat  tapasztalsz– kérj segítséget. Mond el orvosodnak, barátodnak vagy keress egy tanácsadót.

Hízás

Nagyobb valószínűséggel hízol meg, ha magányos vagy.

Miért?

Előfordulhat, hogy a szokásosnál többet eszel vagy egészségtelen ételeket tömsz magadba, hogy megnyugtasd magad, vagy abbahagyhatod az edzést. Emiatt rosszabbul érzed magad, és nagyobb valószínűséggel kaphatsz olyan betegségeket, mint a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívbetegség.

Tehát, ha a súlyod emelkedik, érdemes megvizsgálni az érzelmeidet, valamint az étrendedet és a testmozgást.

Alvás

Lehet, hogy többet hánykolódsz, vagy nehezen alszol el, ha magányos vagy. Ez megnehezítheti a napközbeni összpontosítást, és rossz hangulatot okozhat.

Az egészségednek is árthat. Idővel a rossz alvás a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a szívbetegség, a depresszió és az elhízás okozója lehet.

Ráadásul a melatonin hormon termelődését is megnehezíted, ami az immunrendszered megerősítésében is közreműködik. A rossz alvás gyengíti az immunrendszeredet.

Az ivás és a drogok

Valószínűbb, hogy visszaélsz a kábítószerekkel, beleértve az alkoholt is, ha magányos vagy. Lehet, hogy hamisan úgy érzed, hogy jobban érzed magad, de ez nem tartós, és visszaüt. Idővel súlyosan károsíthatja testedet, a családi kapcsolatokat, a munkádat és a társas kapcsolataidat.

Mi a helyzet az „én” idővel?

Mindenki más típus. Lehet, hogy neked több időre van szükséged egyedül a feltöltődéshez, mint egy extrovertáltabb embernek. Ez lehet egészséges és normális. Ez csak akkor probléma, ha túlságosan elszakadtnak érzed magad más emberektől. Ez megtörténhet, ha túl sokat  maradsz egyedül.

De az is megtörténhet, hogy egyszerűen nem érzed, ha megértenek vagy törődnek veled – még akkor is így érezheted magad, ha sok ember van körülötted.

Cselekedjünk

Keresd a csatlakozás módját. Érdekel a sakk, a túrázás, a tenisz, a bridzs vagy a könyvek? Csatlakozz egy klubhoz, és ismerj meg másokat, akiknek ugyanaz az érdeklődési köre. Tervezgess barátaiddal és családoddal. Beszélj velük arról, hogy mit érzel. Ha nagyon nehéznek találod az emberekkel való kapcsolatteremtést – még azokkal is, akiket jól ismersz –, segíthet, ha beszélsz egy terapeutával.

Vigyázz magadra is: a rendszeres testmozgás, a jó alvás és a jólétet szolgáló étkezés javíthatja a hangulatot.

Amikor segítségre van szüksége

Szinte mindenki néha magányosnak érzi magát. De ha megpróbál újra kapcsolatba lépni, és néhány hét után továbbra is elszigeteltnek érzi magát, vagy ha annyira magányos, depressziós vagy szorongó, hogy ez akadályozza a munkáját vagy az otthoni életét, szóljon orvosának, keressen egy szakembert. 

Segítséget kaphat – például terápiát, életmódbeli változtatásokat és  bizonyos állapotok esetén megfelelő kiegészítőket–, hogy talpra álljon.

Olvassa el ezt is: A szorongás kockázati tényezői