ACE TESZT

„Az ACE-nek életjelnek kell lennie”/Dr.Jeffry Brennert

A káros gyermekkori élmények (ACE) fogalma egy 1998-as Kaiser-CDC tanulmányból származik, amelyben több mint 17 000 résztvevő vett részt, és megállapították, hogy a gyermekkori trauma növeli az autoimmun és más krónikus betegségek, valamint további egészségügyi problémák kockázatát az élet későbbi szakaszában.

Az eredményeket ennek a tanulmánynak a folytatásában reprodukálták, amelyben 450 000 beteg vett részt, valamint több száz egyéb, különböző populációkkal végzett tanulmányban.  Az első nemzeti ACE-vizsgálat 2018 szeptemberében készült el az Egyesült Államokban, és 2011 és 2014 között, 214157 felnőttet vizsgáltak meg 23 államban hasonló eredményekkel.

Az ACE-tanulmány megtalálható olyan weboldalakon, mint az Egészségügyi Világszervezet ( WHO ), a Centers for Disease Control ( CDC) és a Robert Wood Johnson Alapítvány ( RWJ) , amely az ország legnagyobb közegészségügyi jótékonysági szervezete.

Az ACE-k USA országos híreikben is szerepelnek a PBS -en, az NPR -en,  a New York Times- on, a Huffington Poston és a CBS-en 60 percet Oprah Winfrey-vel.

Az ACE-k megismerése megváltoztathatja az életét.

Az ACE kérdőív, vagy egy ACE adatlap megosztása orvosával, tanárával vagy barátjával az ő életüket is megváltoztathatja.

 

 

 

Eredeti ACE teszt /Angol nyelvű

Magyarnyelvű teszt lejjebb !

?

 Minden Igen válasz 1 pontot ér !

Csak számolja össze, a kérdésekre adott igen válaszokat !

Értékelés a Teszt alján!

Minden ACE kategória 1 pontot ad a pontszámért. Az ACE-pontszám legfeljebb 10 pontot érhet – 1 pont minden típusú nemkívánatos eseményre.
Egy 2009-es tanulmány kimutatta, hogy a 2-es ACE-pontszám elegendő ahhoz, hogy 70%-kal növelje az autoimmun betegség miatti kórházi kezelés kockázatát (Dube, 2009).
Ezenkívül az ACE pontszám minden további 1 pontos növekedésével 10-20%-kal nő az olyan autoimmun betegségek, mint az 1-es típusú cukorbetegség, lupus, rheumatoid arthritis és sok más kockázata.

Hogyan mérik az ACE-t? Az ACE pontszám maximum 10 ponton alapul
A 10 eredeti ACE-kérdés a közegészségügy olyan területeiről származott, amelyekre az 1990-es években nemzeti programokat dolgoztak ki, és nem az egészséget érintő traumák minden típusának lefedésére szolgálnak.

Más típusú traumák is növelik a kockázatot (balesetek, nem biztonságos környék, zaklatás, orvosi eljárások, hajléktalanság stb.).
Az ACE kérdőív azt kérdezi, hogy a következő típusú traumák valamelyikét tapasztalta-e születése és 18. születésnapja között.

Kategóriánként bármely eseményért 1 pontot  adjon. Az ACE pontszámát a teljes kérdőív kitöltésével állapíthatja meg.
1. Fizikai bántalmazás (Statisztikák: 3,5 amerikaiból 1)
2. Szexuális zaklatás (1 az 5-ből)
3. Érzelmi bántalmazás (9-ből 1)
4. Fizikai elhanyagolás
5. Érzelmi elhanyagolás
6. Szülő elvesztése válás vagy különélés következtében (az egyéb okok miatti veszteség, beleértve a halált is, nem szerepelt az eredeti ACE-vizsgálatban, de szintén növeli a kockázatot)
7. Anyával szembeni erőszakos bánásmód (10-ből 1)
8. A háztartás tagja: mentális betegség (1 az 5-ből)
9. Bebörtönzött családtag (30-ból 1)
10. Családtag: kábítószerrel való visszaélés (1 a 4-ből)

Számítsa ki az ACE pontszámát

ACE FELMÉRŐ KÉRDÉSEK

1.) A 18. születésnapja előtt gyakran vagy nagyon gyakran egy szülő vagy más felnőtt a családban…
káromkodott, sértegette, lejáratta vagy megalázta Önt? Esetleg, úgy viselkedett, hogy attól tartott, hogy fizikai sérülés érheti?

2) A 18. születésnapja előtt gyakran vagy nagyon gyakran egy szülő vagy más felnőtt a háztartásban…
meglökte, erősen megragadta, megpofozta, vagy odadobott valamit? Esetleg, megütötte valaha olyan erősen, hogy nyomok maradtak, vagy ön megsérült?

3-) A 18. születésnapja előtt egy felnőtt vagy egy olyan személy, aki legalább öt évvel idősebb volt önnél, valaha is megérintette vagy simogatta, vagy szexuálisan megérintette a testüket?
Megkísérelte vagy ténylegesen létesített önnel orális, anális vagy vaginális közösülést?

4-) A 18. születésnapja előtt gyakran vagy nagyon gyakran érezte úgy, hogy a családodban senki sem szeretett, vagy nem tartott fontosnak vagy különlegesnek?
Vagy a családod nem figyelt egymásra, nem érezték magukat közel egymáshoz vagy nem támogatták egymást?
5-) A 18. születésnapja előtt gyakran vagy nagyon gyakran érezte úgy, hogy nem volt elég ennivalója, koszos ruhát kellett viselnie, és nem volt senki, aki megvédje?
Vagy a szülei túl részegek voltak ahhoz, hogy vigyázzanak önre, vagy elvigyék orvoshoz, ha szüksége volt rá?
6-) A 18. születésnapja előtt elveszítette valaha egy biológiai szülőjét válás, elhagyatottság vagy egyéb ok miatt?
7-) A 18. születésnapja előtt édesanyja vagy mostohaanyja volt:
-gyakran vagy nagyon gyakran lökdösték, megragadták, megpofozták, vagy neki dobtak valamit?
Vagy néha, gyakran, vagy nagyon gyakran megrúgták, megharapták, ököllel ütötték, vagy valami kemény tárggyal ütötték?
Vagy ütötték valaha, illetve, többször legalább néhány percig, vagy fenyegették fegyverrel vagy késsel?
8-)A 18. születésnapja előtt élt-e együtt valakivel, aki problémás ivó vagy alkoholista volt, vagy aki utcai drogokat fogyasztott?
9-) A 18. születésnapja előtt depressziós vagy elmebeteg volt-e a háztartás egyik tagja, vagy kísérelt meg öngyilkosságot?
10-) A 18. születésnapja előtt került börtönbe a háztartás egyik tagja?

Ezen az oldalon, az ACE-szűrés célja, hogy megmutassa, fennáll e a toxikus stressz kialakulásának
kockázata Önnél, illetve, hogy ha már kialakult betegsége van, mi lehet még a háttérben.

 

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

Mi a normál ACE pontszám?-Ha az ACE-pontszám 1-3/ 4 vagy magasabb

Ha az ACE-pontszám 1-3 ACE-vel összefüggő egészségügyi állapotok nélkül, a páciens „közepes kockázatnak” van kitéve a toxikus stressz miatt.

Ha az ACE-pontszám 1-3, és a betegnek legalább egy ACE-asszociált állapota van, vagy ha az ACE-pontszám 4 vagy magasabb, akkor a betegnél „nagy a kockázat” a toxikus stresszre.

Mi az ACE három típusa?

A negatív gyermekkori élményeket (ACE) három csoportba sorolják: bántalmazás, elhanyagolás és háztartási, családon belüli diszfunkciók.

Mi a legmagasabb ACE pontszám?

Az emberek ACE-pontszáma 0 és 10 között van . Minden típusú trauma egynek számít, függetlenül attól, hogy hányszor fordul elő. Az ACE-pontszámot gyermekkori trauma “koleszterin”-pontszámának tekintheti.

Honnan tudhatom, hogy gyermekkori traumám van?

A TRAUMA VÁLASZOK VÁLTOZÁSÁT ÉS VISELKEDÉSI VÁLTOZÁSÁT TARTALMAZHAT, PÉLDA: Intenzív és folyamatos érzelmi felborulás, beleértve a félelem, rémület vagy nyomás alatti érzést. Szorongás vagy állandó éberség. Depresszió

Miért számítanak az ACE-k?

Mik azok az ACE-k és miért számítanak? Az ACE-k növelik a kockázatot, de nem kell egészségügyi problémákhoz vezetniük. Amikor a felnőttek folyamatosan törődnek a gyerekekkel és támogatást nyújtanak, a gyerekek biztonságban érzik magukat. Bíznak abban, hogy gondozóik szeretettel kielégítik szükségleteiket.

Mik azok az ACE kockázati tényezők?

Kedvezőtlen gyermekkori tapasztalatok (ACE) Mindenféle visszaélés és elhanyagolás.
Szülői szerhasználat vagy mentális betegség.
Szülői bebörtönzés.
A családon belüli erőszak.
Válás.

ACE és a szegénység?

A kutatások kimutatták, hogy összefüggés van a szegénységgel összefüggő gyermekkori nehézségek és a felnőttkori negatív következmények között, jelezve, hogy a szegénység önmagában is negatív gyermekkori élménynek tekinthető .

Melyek a gyermekkori traumák okai?

A gyermekkori traumák leggyakoribb okai a következők:
Balesetek.
Káosz vagy diszfunkció a házban (például családon belüli erőszak, mentális betegségben szenvedő szülő, alkohol,kábítószer-visszaélés vagy bebörtönzés)
Egy szeretett személy halála.
Érzelmi bántalmazás vagy elhanyagolás.
Fizikai bántalmazás vagy elhanyagolás.
Elszakítás szülőtől vagy gondozótól.

Mit jelentenek a különböző ACE pontszámok?

Az ACE pontszám a bántalmazás, az elhanyagolás és a durva gyermekkor egyéb jellemzőinek összesítése. Az Adverse Childhood Experiences tanulmány szerint minél durvább a gyermekkora, annál magasabb lesz a pontszám, és annál nagyobb a későbbi egészségügyi problémák kockázata.

Milyen mentális betegségeket okoz a gyermekkori trauma?

A legszélsőségesebb esetekben egy traumatikus esemény poszttraumás stressz zavarhoz (PTSD) is vezethet . A National Center for PTSD szerint a lányok 15%-ánál és a fiúk 6%-ánál alakul ki PTSD traumatikus eseményt követően. A PTSD egy mentális egészségi állapot, amely különböző módon érintheti a gyermekeket.

Mi a gyógyulatlan gyermekkori trauma?

Az elhanyagolás is traumatikus, és a szülő elvesztése, egy súlyos gyermekbetegség, tanulási zavar, ami miatt kételkedtél magadban, túl sok testvér, egy elszakadt, érzelmileg elérhetetlen vagy szorongó szülő, akár a szülő saját gyermekkori traumája is.

Milyen 4 legkiemelkedőbb egészségügyi probléma társul az ACE-hez?

A 4 vagy több ACE átélése 10 vezető felnőttkori halálok közül 7 esetében jelentősen megnövekedett kockázattal jár, beleértve a szívbetegségeket, a stroke-ot, a rákbetegséget, a COPD-t, a cukorbetegséget, az Alzheimer-kórt és az öngyilkosságot

Mit jelent az 5 ACE pontszám?

Minél magasabb az ACE-pontszáma, annál nagyobb a statisztikai esélye annak, hogy számos pszichológiai és egészségügyi problémában szenvedjen, mint például a krónikus depresszió, a rák vagy a szívkoszorúér-betegség.

 

Mit jelent a 7-es az ACE teszten?

Ha az ACE-teszten 7 pontot ér el, még akkor is, ha Ön olyan személy, aki nem iszik, nem dohányzik vagy nem eszik túl sokat (más szóval, akinek nincs olyan viselkedése, amely hozzájárulna szívbetegséghez), fennáll az ischaemiás szívbetegség előrejelző kockázata. olyan betegség , amely 360%-kal magasabb, mint a 0 ACE-pontszámmal rendelkezők esetében.

Mit jelent, ha agas az ACE pontszámom 8 ?

Az ACE-pontszám növekedésével a betegségek, a szociális és érzelmi problémák kockázata is nő. A 4-es vagy több ACE-pontszámmal a dolgok kezdenek komolyak lenni .

A krónikus tüdő tüdőbetegség valószínűsége 390 százalékkal nő; hepatitis, 240 százalék; depresszió 460 százalék; öngyilkosságot kísérelt meg, 1220 százalék.

Mit jelent a 9-es ACE-pontszám?

Mit jelent a 9-es ACE-pontszám?
Ha egy személy gyermekkorában a fenti állapotok egyikét sem tapasztalta, az ACE-pontszám nulla lenne; a kilences ACE-pontszám azt jelenti, hogy egy személy a fenti traumakategóriák mindegyikének ki volt téve, és a kategóriákra jellemző összes egészségügyi veszélynek is ki van téve.

Az elviselhetetlen gyógymód

Sok traumát túlélő számára az „elkerülés” – a poszttraumás stressz tünete és menekülési fantáziáink mozgatórugója – az egyetlen módja annak, hogy életünket kezelhetővé tegyük.
A Mentális zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyvének legújabb kiadása az elkerülést úgy írja le, mint „a nyomasztó emlékek, gondolatok vagy érzések elkerülésére irányuló erőfeszítéseket”, valamint „külső emlékeztetőket (emberek, helyek, beszélgetések, tevékenységek, tárgyak, helyzetek)”, amelyek traumatikus eseményekhez kapcsolódnak.

De mi van akkor, ha a trauma forrása, és emlékeztetője mások? És mit jelent ez a kapcsolatainkra nézve?
Az interperszonális traumát túlélők alapvető dilemmája az, hogy – ahogy Judith Herman írta – „a felépülés csak a kapcsolatok kontextusában történhet meg; ez nem fordulhat elő elszigetelten.” Érthető, azok számára is, akik bántalmazó kapcsolatokat szenvedtünk el, hogy a biztonságos, stabil kapcsolatok jelenléte, gyógymódként hat, pont úgy, ahogyan a megmérgezett is csak tiszta vízzel öblítheti ki a méreganyagokat. Az interperszonális traumák túlélőiként azonban az emberekhez való közeledést sem érzi biztonságosnak.

Sok esetben a traumánk abból fakad, hogy azok az emberek, akiknek szeretniük és védeniük kellett volna, inkább bántanak bennünket. Megtanultuk – olykor fiatalon –, hogy abban a dologban, amiben szükségünk van a túléléshez, nem kell bíznunk és félnünk kell.

Bruce Perry ezt írja:
„Az, hogy bántanak az emberek, akiknek állítólag szeretnek téged, elhagynak, megfosztanak attól a személyes kapcsolatoktól, amelyek lehetővé teszik, hogy biztonságban érezd magad, értékesnek érezd magad, és emberségessé válj – ezek mélységesen pusztító élmények. Mivel az emberek elkerülhetetlenül társas lények, a minket érő legrosszabb katasztrófák elkerülhetetlenül a kapcsolatok elvesztésével járnak.”

Még ennél is aggasztóbb, hogy a közeli kapcsolatok elviselésének képtelensége nem csak hátráltatja a traumák felépülését, de még az élettartamunkat is megrövidítheti.

Egy 2015-ös Brigham Young tanulmány arról számolt be, hogy az elszigeteltség olyan rossz, mintha napi 15 cigarettát szívnánk el, a mentális és fizikai egészségünkért – és végső soron a hosszú életünk fenttartásáért – gyakorolt hatás szempontjából.

A társadalmi elszigeteltség napi fájdalma nagyon is valóságos; valójában ugyanabban az agyi régióban jelentkezik, mint a fizikai fájdalom . Egyes traumát túlélők számára az elszigeteltség „iatrogén” lehet – ami azt jelenti, hogy a gyógymód rosszabb, mint a betegség.
Vannak, akik úgy kerülik meg a más emberekkel való érzelmi kapcsolat szükségességét, hogy más nagy emlősökkel barátkoznak: a kutyákat vagy a lovakat rendszeresen alkalmazzák traumaterápiában.

Azok számára, akik mernek belemerülni a más emberekkel fennálló kapcsolatok potenciálisan viharos vizébe, az élményt valószínűleg egyfajta expozíciós terápiaként lehet megközelíteni, ahol kis lépésekben szembesül azzal a dologgal, amitől a legjobban retteg, amíg az agya újra be köti a megfelelő érzéseket, és többé nem érzékel fenyegetést.

A probléma az, hogy a házasság – hogy visszatérjek a saját helyzetemhez – nem így működik. Nem lehetsz házas mondjuk heti egy napra, amíg ki nem építed a toleranciát.

És, hogy képes e elviselni ezt a szokatlan állapotot, amikor egy másik személy közel van, hacsak partnere nem érti jól a traumát – és a férjemhez hasonlóan (eddig) kitartó türelme van –, fennáll annak komoly veszélye, hogy a végén felrobban.

A traumát túlélők egy szinte lehetetlen problémával néznek szembe: Hogyan győzzük le a félelmet, amely miatt képtelenek vagyunk elviselni azt, ami meggyógyítana minket?

Louise Erdrich ezt a bátorítást ajánlja:
“Az élet összetör téged. Ettől senki sem védhet meg. És egyedül élni sem fog, mert a magány is megtöri a vágyat. Szeretned kell. Érezni kell. Ez az oka annak, hogy itt vagy a Földön.”
Az interperszonális traumát túlélők számára a legnehezebb az, ha úgy dönt, hogy sebezhetővé teszi magát az árulásnak és a lehetőségnek, hogy újra megsérül. Mindazonáltal, majdnem egy éve a házasságban élek,és beszámolhatok arról, hogy élvezem a megnyugtató tulajdonságokat, ha megölelek valakit, aki biztonságot ad, valakit, aki törődik velem, és valakivel, aki – annak ellenére, hogy metaforikusan “vakargattam a macskaajtót”, hogy kijussak – elég sokáig kitartott, hogy megnyugodjak és belenyugodjak egy közös élet szelíd ritmusába.

Ahhoz, hogy a túlélők önpusztítónak tűnő viselkedésének gyökeréhez nyúljunk, meg kell értenünk a trauma testre gyakorolt hatását. A traumára adott válaszként bekövetkező fizikai alkalmazkodások, amelyek célja, hogy megvédjenek minket a további veszélyektől, később kontraproduktívnak bizonyulhatnak, amikor már nem vagyunk fenyegetve.

Főleg a legjobb próbálkozásainkat, hogy kapcsolatba léphessünk más emberekkel, megsemmisíthetik, ami viszont megfoszt bennünket az oxitocintól (a „szeretethormontól”) és annak a szimpatikus idegrendszerre gyakorolt nyugtató hatásától, amely a harc vagy menekülés válasz közvetítője.

• Érzelmi diszreguláció.

A traumát túlélők gyorsan feldühödhetnek és gyorsan meg is sértődhetnek. Az agy félelemközpontja (az amygdala) reagálóbbá válik a traumára reagálva. Gyakran látunk veszélyt vagy sértést ott, ahol nincs, mert az amygdala nem akar kockáztatni. „Jobb félni, mint megijedni” lehetne az amygdala mottója. Ezenkívül a prefrontális kéreg – az agy érzelmi szabályozásért felelős része – a főnök, és felülírja az amygdalát. A túlzottan reaktív amygdala azonban „eltérítheti” az agyat, és a prefrontális kéreg kevésbé hatékony. Emiatt megijedünk vagy dühösek leszünk, és az amygdala együtt fut vele, potenciálisan elidegenítve barátainkat és azokat az embereket, akik segíthetnének nekünk.

• Dichotóm vagy „fekete-fehér” gondolkodás.

Ha semleges arcokat ábrázoló képeket mutat meg traumát átélt gyerekeknek,általában arra a következtetésre jutnak, hogy az arcok dühösek. Ennek az az oka, hogy ismét az amygdala vezeti a műsort, és információ hiányában veszélybe kerül. A kétértelműséggel szembeni tolerancia hiánya azt jelenti, hogy az amygdala mindig megpróbál egy személyt vagy helyzetet „biztonságosnak” vagy „veszélyesnek”, „barátságosnak” vagy „ellenségesnek” minősíteni. Egy korábban megbízható személy viselkedésében még egy kis anomália is arra késztetheti a traumát túlélőt, hogy újraértékelje, és arra a következtetésre jut, hogy szövetségese ellene fordult. Ezért nem szokatlan, hogy a traumát túlélő közösségek állandóan változó hűségtől szenvednek, az ellenséges vonalak szédítő feloldódásával és újrarajzolásával.

• Ellenséges képek

A túlzottan aktív amygdala arra való hajlama, hogy egy személyt vagy egy egész embercsoportot „ellenségnek” minősítsen, oly módon egyszerűsíti le a világot, hogy kielégíti a félelem által vezérelt agyat. A „másik” létrehozásának sajnálatos hatása az, hogy könnyebbé válik az emberségük elutasítása, és gonoszságként értelmezni mindazt, amit tesznek. Ebben a más emberekről alkotott polarizált nézetben nem létezhetnek hibák, félrevezetett jó szándékok, eredendő korlátok vagy saját lehetséges félreértelmezésünk az eseményekről. Amikor a félelem által vezérelt agy irányít, magasabb agyunk – az agy érzelmi és gondolkodó részei – offline állapotban van. Elveszítettük azt a képességünket, hogy teljesen emberiek legyünk. Nyilvánvaló, hogy a félelem által vezérelt agy megmagyaráz minden valaha vívott háborút és az emberiség által valaha elkövetett szörnyűséget. De ez megmagyarázza azt is, hogy túlélőkként miért ragaszkodunk néha mások iránti neheztelésünkhöz, és habozunk megjavítani kapcsolatainkat, vagy megadni egymásnak a kétely előnyeit.

• Az agresszió üres kerete

Amikor nem tudunk szembeszállni a valódi elkövetővel, mert például túl erősek (vagy halottak), magunkkal visszük azt, amit Darejan Javakhishvili grúz pszichológus az agresszió üres keretének nevez.:

A bántalmazónk iránt érzett düh kiürül, ha dühünket a legközelebbi elérhető tárgyra visszük át, hasonlóan a statikus elektromosság földeléséhez. Ez a koncepció segített megértenem, hogy valaki, akit a túlélő úgy érzékel, hogy csalódást okozott neki, miért válthat ki benne nagyobb felháborodást, mint maga az elkövető. A fentebb említett érzelmi szabályozási zavarral párosulva a túlélőt felemészti az elmozdult düh.

Az egyik túlélő azt mondta, hogy poszttraumás stressze olyan érzést keltett benne, mintha égett hajjal rohangálna. Nem kell tehát meglepődnünk azon, hogy a túlélőket körülvevő emberek – különösen, ha az agresszió üres keretét viselve találják őket – időnként érezni fogják a hőséget.

Impressum: Ez a webhely csak általános tájékoztatási célokat szolgál. Ez egyszerűen az én saját kutatásom.

Az egyéneknek mindig konzultálniuk kell egészségügyi szolgáltatójukkal vagy engedéllyel rendelkező pszichoterapeutájukkal, mielőtt bármit megtennének, amiről úgy gondolják, hogy az itt javasolt vagy ajánlott módszereket alkalmazná.

A weboldalon található anyagok bármilyen alkalmazása az olvasó belátása szerint történik, és az olvasó kizárólagos felelőssége.